Boeking, betaling & verzekering

  • Wanneer is een boeking definitief?

    Wanneer u een schip wilt boeken, ontvangt u een offerte. Als u akkoord gaat met ons aanbod, sturen wij een huurovereenkomst per e-mail toe. Deze dient u binnen twee weken ondertekend retour te sturen. Dit kan per post, per fax of ingescand per e-mail.

    Op al onze boekingen zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing

  • Wat is inbegrepen in de huurprijs?

    Huurprijzen zijn inclusief 9% BTW, havengelden, toeristenbelasting en brandstofkosten voor maximaal 1 uur varen op de motor per dag.

    Mocht u een bestemming willen bereiken waarvoor extra motoruren noodzakelijk zijn, dan worden de brandstofkosten (€ 50,- per uur) doorberekend. U betaalt de vergoeding hiervoor aan boord. Holland Sail rekent geen reserveringskosten.

  • Hoe zien de betalingsvoorwaarden eruit?

    Onze betalingsvoorwaarden zijn afhankelijk van hoe ver van tevoren u een schip geboekt heeft.

    Als u een schip reserveert voor het volgende jaar, dan zijn de betalingsvoorwaarden als volgt:

    • 10% van het huurbedrag binnen veertien dagen
    • 40% van het huurbedrag per 1 januari
    • 50% van het huurbedrag zes weken voor afvaart

    Huurt u een schip voor het huidige seizoen, dan zijn de betalingsvoorwaarden als volgt:

    • 50% van het huurbedrag binnen veertien dagen
    • 50% van het huurbedrag zes weken voor afvaart
  • Verzekering afsluiten?

    Het kan zijn dat een reis anders verloopt dan gepland. Daarom is het wellicht verstandig een annuleringsverzekering af te sluiten, zodat u niet te maken krijgt met onverwachte kosten. Voor het afsluiten van een passende verzekering verwijzen wij u naar de verzekeringsaanbieder 'RecreatieVerzekeringen.nl'.

Eten en drinken

  • Hoe zit het met catering?

    Holland Sail biedt een gevarieerd cateringaanbod aan, eventueel inclusief drankenarrangement.

    U kunt een offerte aanvragen of de servicepagina raadplegen voor de verschillende arrangementen. Als u catering bestelt, vaart de scheepskok mee om iedere dag iets lekkers voor u op tafel te zetten. Op een aantal schepen wordt dan één van de hutten gereserveerd voor de kok.

  • Kan ik ook zelf de catering verzorgen?

    De kombuis van onze schepen is uitgerust met een veelheid aan faciliteiten waarvan u gebruik kunt maken als u zelf de catering aan boord verzorgt.

    Er zijn voldoende pannen, borden, bestek, et cetera beschikbaar. Zout, peper, olie, azijn en dergelijke zijn niet aanwezig. Theedoeken, vaatdoekjes, afwasmiddel, toiletpapier en afvalzakken zijn voor één dag aanwezig, maar dient u zelf mee te nemen voor de daaropvolgende dagen.

  • Wat als ik geen tijd heb om boodschappen te doen?

    Wanneer u zelf uw catering verzorgt, kunt u uw boodschappen van thuis meebrengen.

    In de afvaarthavens zijn verschillende supermarkten waar u boodschappen kunt doen, en in Harlingen kunt u gebruikmaken van de boodschappenservice. Bij uw afvaartinformatie, die u enige weken voor vertrek ontvangt, sturen wij u informatie over de mogelijkheden in uw afvaarthaven. Onderweg komt u ook in andere havens, waar de schipper de mogelijkheden om boodschappen te doen kent. 

  • Eet de bemanning mee?

    Meestal eten de schipper en de maat mee en sluit u de zeildag zo samen af.

    Als u hier geen prijs op stelt, dan kunt u dit kenbaar maken aan de schipper.

  • Wie verzorgt de eindschoonmaak van het schip?

    Het schip wordt schoon aan u opgeleverd. Als de eindschoonmaak niet al in de prijs is inbegrepen, dient u het schip ook weer schoon achter te laten. Wilt u zich hier geen zorgen om hoeven maken? Dan kunt u dit ook afkopen.

    De schoonmaakspullen zijn aan boord aanwezig. De kosten voor het afkopen variëren per schip, u vindt de tarieven in de prijslijst. Dit bedrag kunt u contant aan boord betalen. Op een aantal schepen is de huurprijs inclusief de eindschoonmaak. Ook dit vindt u terug in de prijslijst.

Tips voor uw bagage

  • Wat neem ik mee?

    Houd er rekening mee dat het weer op het water wisselvallig kan zijn.

    • Liever een reistas dan een koffer
    • Muts/pet
    • Zonnebril
    • Zonnebrandcrème en zwemspullen
    • Gympen en/of stevige schoenen
    • Plastic sandalen of waterschoenen voor op het wad
    • Boeken en/of spelletjes
    • En soms zijn oordopjes handig
  • Moet ik beddengoed meenemen?

    Alle bedden zijn voorzien van een hoeslaken en een kussen met kussensloop. Bij een aantal schepen zijn de bedden voorzien van een dekbed. Bij deze schepen hoeft u zelf niets mee te nemen. In uw huurovereenkomst staat duidelijk of dit het geval is.

    Op veel van onze schepen kunt u zelf een slaapzak of dekbed met dekbedhoes meenemen of deze huren voor €16,- per stuk. Laat ons uiterlijk een week voor afvaart weten of u dekbedden wilt huren. U betaalt in dat geval contant aan boord.

  • Moet ik handdoeken meenemen?

    Dit staat in uw huurovereenkomst. Als de vervoerder niet voor handdoeken zorgt, kunt u zelf handdoeken meenemen of deze huren voor € 5,- per stuk.

    Laat het ons uiterlijk een week voor afvaart weten als u handdoeken wilt huren. 

  • Zijn huisdieren welkom aan boord?

    Huisdieren zijn in principe niet toegestaan aan boord.

    Op sommige schepen is het na overleg wel mogelijk. Informeer naar de mogelijkheden bij ons kantoor indien u een huisdier mee wilt brengen. Een aantal schippers heeft zelf een boordhond of -kat.

Tijdens de reis

  • Hoelang wordt er per dag gevaren?

    Meestal vertrekt het schip ’s ochtends rond 10.00 uur uit de haven.

    Zo kunt u uitgebreid ontbijten en eventueel boodschappen doen. Uiteraard kunt u in overleg met de schipper vroeger of later uitvaren. Op de Waddenzee spelen de getijden ook een rol, het kan gunstig zijn om eerder of later te vertrekken om zo met de stroom mee te varen. Hoe lang u dagelijks vaart, bepaalt u grotendeels zelf. U kunt bijvoorbeeld korter zeilen, zodat er tijd is om een fietstocht te maken of een museum te bezoeken. 

  • Welke routes worden er gevaren?

    De route staat niet van tevoren vast en wordt aan boord in overleg met u bepaald. Met de schipper bespreekt u uw wensen en afhankelijk van de wind en het weer worden de mogelijkheden doorgenomen.

    Mogelijke routes (wind&weer afhankelijk!) tijdens weekenden zijn:

    • Vanuit Harlingen naar één van de Waddeneilanden (Texel, Vlieland of Terschelling) of via de sluizen bij Kornwerderzand naar Makkum, Workum of Stavoren of één van de andere havens aan het IJsselmeer.
    • Vanuit Enkhuizen kunt u naar de Friese kust zeilen en Makkum, Workum, Stavoren of Lemmer bezoeken. Ook kunt u in Noord-Holland blijven en bijv. naar Medemblik of Den Oever zeilen of via het naviduct naar het Markermeer en koers zetten naar bijv. Hoorn, Volendam of Lelystad (Bataviahaven).
    • Vanuit Enkhuizen kunt u ook in Noord-Holland blijven en bijv. naar Medemblik of Den Oever zeilen of via het naviduct naar het Markermeer en koers zetten naar bijv. Hoorn, Volendam of Lelystad (Bataviahaven).

    Bij langere tochten kunt u – vaak – een combinatie maken van zowel een route over de meren als over de Waddenzee.

  • Wanneer wordt er niet uitgevaren?

    Bij windkracht 7 of meer beslist de schipper of er kan worden uitgevaren.

  • Zijn er zwemvesten aan boord?

    Er zijn voldoende zwemvesten aanwezig.

    Indien u kinderzwemvesten nodig heeft, vragen wij u het gewicht van de kinderen door te geven, zodat wij de juiste zwemvesten klaar hebben liggen.

  • Wat kan ik doen tegen zeeziekte?

    Onze schepen liggen vrij stabiel in het water en zeeziekte komt dan ook weinig voor aan boord.

    Bent u gevoelig voor zeeziekte, dan raden wij u aan goed te eten en te slapen en tijdens het zeilen bovendeks te blijven. Drink geen koffie, maar Coca Cola. Frisse lucht en zicht op de horizon bevelen wij aan. Een reistabletje kunt u natuurlijk altijd meenemen.

  • Hoe kom ik in contact met de schipper?

    Bij uw afvaartgegevens ontvangt u het telefoonnummer van de schipper.

    Overigens kunt u te allen tijde contact met hem of haar opnemen. Het nummer vindt u op onze website op de pagina van het betreffende schip.

Heen- en terugreis, parkeren

Wat kunnen wij voor je doen?Holland Sail

Service voor, tijdens en na het zeilen

Holland Sail ontzorgt je graag tijdens jouw zeilreis, omdat het nu eenmaal zoveel makkelijker is als je niet alles zelf hoeft te doen. Lees meer over onze dienstverlening op het gebied van beddengoed, busvervoer, eindreiniging en catering. 

Boekingskantoor voor platbodemschepen

Holland Sail is een coöperatie van scheepseigenaren met een eigen boekingskantoor! Wij verhuren onze traditionele zeilschepen die op het Wad, IJsselmeer en de Friese meren varen.

De vloot van Holland Sail bestaat uit een 30-tal traditionele zeilschepen zoals authentieke tjalken en imposante klippers. Holland Sail is in het voorjaar van 2009 van start gegaan met als doel onze gasten een onvergetelijke tijd te bezorgen aan boord van de schepen. Het kantoor van Holland Sail is gevestigd in Enkhuizen en ons motto luidt: eens gezeild, altijd zeeman!

Holland Sail is HISWA-lid
Zeker en vertrouwd uw zeilreis boeken

9,6
Klanttevredenheid 2182 ervaringen
  • Actieve zeiltochten
  • Tevreden klanten geven ons een 9,6/10
  • Weekendkorting voor kinderen tot 12 jaar
  • Zeilen met ervaren schippers
Holland Sail logo